صدا و سیما نمی‌تواند یا نمی‌خواهد؟ + فیلم و تصاویر
درباره ی مباحث مرتبط با امام زمان(عج) و ظهور ایشان
طبقه بندی: عمومی، ، |
برچسب ها: رسانه، تلوزیون، تهاجم فرهنگی، جمهوری، جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی ایران، فیلم، کلیپ، ابزار، پیام، انتقال پیام، سینما، رسانه وتلوزیون، سیستم جدید، آمریکا، سه بعدی، راشاتودی، روسیه، انیمیشن،

گروه جنگ نرم مشرق، اهمیت تکنولوژی و علم و استفاده از آن برای قدرتمند شدن در جهان امروز بارها توسط مقام معظم رهبری مورد تاکید قرارگرفته است؛ ایشان در دیدار با شرکت‌کنندگان در اجلاس جهانی اساتید دانشگاه‌هاى جهان اسلام و بیدارى اسلامى‌ در ۲۱ آذر سال ۱۳۹۱ هجری شمسی در ارتباط با علم آموزی و تکنولوژی فرمودند:

 

 

به این جهت برنامه کلان جمهوری اسلامی ایران به فرموده امام امت باید بر مبانی پیشرفت علمی و استفاده از آن به عنوان ابزاری برای ترویج آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران باشد و نباید فراموش کرد که تمامی این ابزارآلات صرفا وسیله‌ای برای انتقال بهتر محتوی به مخاطب می‌باشد، اما متاسفانه در بعضی از حوزه‌ها، ابزار‌های رسانه‌ای بر محتوی پیشی گرفته و اصل وجودی آن­ها مورد فراموشی قرارگرفته است.

القای پیام  به صورت غیر مستقیم در لوای سرگرمی‌، از پدیده‌هایی است که در جهان امروز به خوبی توانایی اغوا و اقناع توده مردم را دارد؛ حال اگر سرگرمی مد نظر از دوز بیشتری برخوردار باشد القای پیام غیر مستقیم از اثر گذاری بیشتری برخوردار خواهد بود.

در حوزه سرگرمی از دهه‌های گذشته تاکنون فیلم ها و جذابیت های داستانی آن بسیاری از مردم در سراسر جهان را به پای گیرنده­ های تلویزیونی و صندلی های سینما کشانده است و به مرور زمان ورود رایانه­ ها و کنسول­ های بازی با حالت اکتیو، جوانان را به خود مشغول کرده است.

تمامی این ابزارآلات انتقال پیام در پوشش سرگرمی نقش ویژه­ای را در راستای القای پیام غیر مستقیم به مخاطب داشته است

همچنین در عرصه فیلم و سینما، این مسئله با بهبود چشم گیری کماکان روند رو به رشد خود را ادامه می‌دهد، به گونه ­ای که جدای از جذابیت داستانی فیلم، جذابیت‌های بصری و با کیفیت‌تر شدن تصویر ارائه شده در فیلم ها‌ به القای عمیق­تر پیام به مخاطب بسیار قابل توجه می­ باشد.

در ابتدا این مسئله با ورود دی‌وی‌دی (DVD) و سپس با ورود بلوری (Blu-Ray) به اوج خود رسید و با گذشت نه چندان زیادی سیستم های سه بعدی خود را وارد شبکه سرگرم کننده رسانه‌ای کرد که در طول چند سال گذشته بسیاری از جهانیان با ورود به سینماها برای دیدن فیلم های سه بعدی و یا خرید تلویزیون‌های دارای این سیستم به دیدن این برنامه ها می‌پردازند.

و هم اکنون نیز بسیاری از شبکه های جهانی، سیستم خود را به سه بعدی تغییر دادند اما به دلیل عدم رغبت مردم به این تکنولوژی و گران بودن آن و بایدی استفاده از عینک مخصوص برای دیدن، بسیاری از مردم دیدن فیلم های فول. اچ.دی (FULL HD) را به تکنولوژی سه بعدی ترجیح دادند.

شبکهXfinity ۳Dاز شرکت کامکست (Comcast) بزرگ‌ترین ارائه‌کننده شبکه‌های کابلی در آمریکا محسوب می‌شود، که ۲۴ ساعته برنامه‌های سه بعدی پخش می‌کند.

اما نوع دیگر انتقال پیام که عموما از جذابیت کمتری برخوردار است و در نسبت با فیلم و بازی مخاطبان کمتری دارد، برنامه‌های خبری می­ باشد؛ برنامه­ هایی که عنوان یکی از اقسام انتقالات پیام در القای مستقیم داشته و مبتنی بر مدل انتقال پیام مستقیم عمل می­ نماید.

اما امروزه تکنولوژی به کمک تهیه‌کنندگان اخبار آمده و برنامه­ های خبری را که از ده‌ها سال پیش تا کنون و با اختراع تلویزیون مرسوم ترین نوع انتقال پیام به مخاطب بوده را متحول ساخته است.

به گونه­ ای که با ارائه سیستم‌های ویژه به تصویرسازی شبه سه بعدی و بدون نیاز به عینک پرداخته‌اند تا جذابیت بیشتری به اخبار ارائه شده دهند.

در این باره اخیراً شبکه روسی راشاتودی (Russia Today)‏ با حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در عملی ابتکاری از شیوه نوین در این شبکه پرده برداشت و برنامه خبری خود را به صورت شبه سه‌ بعدی برای بینندگان پخش کرد.

 

این شبکه برون مرزی روسی که برای عرب زبانان به پخش اخبار عربی مشغول است با بکارگیری  تکنولوژی و ورود دادن تصاویر کامپیوتری به سالن اخبار و دادن بُعد به آن به واقعی سازی اخبار دست زده و در چهار چوبی سرگرم کننده با ایجاد جذابیت بصری، برنامه خبری خود را به روی آنتن برد.

ورود هواپیما و تانک انیمیشنی به همراه شکلیک گلوله و بمباران در استودیو اخبار شبکه روسی راشاتودی (Russia Today)‏

 

همچنین شبکه عربی المیادین واقع در کشور لبنان نیز که در رقابت با شبکه الجزیره و العربیه شکل گرفت با ارائه اخباری شبیه شبکه راشاتودی برنامه خبری خود را به شکل سه بعدی پخش کرد و موجبات ایجاد کیف سرگرم کنندگی را برای مخاطب فراهم ساخت.

امری که موجب می­شود تا مخاطب القائیات مستقیم را نادیده گرفته و در پس سرخوشی ناشی از گذران لطیف زمان، قلب و ذهن خود را جهت حکاکی باور­های مدنظر در اختیار فرستنده قرار دهد.


نمونه ای از تصاویر خبری شبکه المیادین، همراه با افکت های صدا

در این راستا می‌توان به نوع دیگری از خبر رسانی جذاب، که به شکل آزمایشی در چند سال قبل در شبکه سی‌.ان.ان (CNN) رخ داد مورد توجه قرار داد، این شبکه خبرنگار این شبکه را به شکل مجازی در استودیو خبر سی.ان.ان ظاهر کرد.

 

حضور خبرنگار سی.ان.ان به شکل مجازی در استودیو پخش شبکه سی. ان.ان (CNN)

روند خبری این شبکه‌ها و استفاده از انیمیشن های کامپیوتری و واقعی سازی خبر ارائه شده به مخاطب با توجه به رشد تکنولوژی در دیگر ابزارهای رسانه‌ای و وجود سرگرمی زیاد در موارد‌های گوناگون، نظیر بازی و فیلم موجب تغییر ذائقه توده مردم به سمت و سوی برنامه‌های سرگرم کننده شده است، به این جهت در حوزه اخبار که کمترین جذابیت رسانه‌ای برای مخاطب وجود دارد دلیلی بر این شده است که این شبکه‌ها با عملی هوشمدانه و درک صحیح از روند کنونی جهان و جنگ رسانه‌ای موجود در دنیای امروز و نیاز داشتن به اقناع افکار عمومی برای پیشبرد اهداف خود دست به القای بهتر پیام در قالب فضای سه بعدی خبری بزنند و در عین حال نیز بدون ایجاد هیچ گونه هزینه گزاف و اضافی برای مخاطب، برنامه خبری جالب و جذاب را به بیننده خود ارائه دهند.

نکته قابل توجه در این ارتباط اخبار این شبکه ها برای دیگر کشورهاست که در این باره می‌توان توضیحات شبکه خبری چینی در وصف تسلیحات نظامی جمهوری اسلامی ایران و به تصویر کشیدن سامانه پرتاب موشک شهاب۳ به حالت سه بعدی را مورد بررسی قرارداد، امری که پیش از این باید توسط نظام رسانه‌ای در داخل کشور رخ می‌داد.

 

بررسی قدرت و توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران در یک شبکه چینی

متاسفانه این مسئله و ارائه تحلیل‌ها و نظرها درباره سامانه موشکی شهاب۳ در شبکه تلویزیونی چین به شکل سه بعدی و با ایجاد جذابیت بصری برای نظام رسانه‌ای داخل کشور نوعی عقب ماندگی از سرعت رشد فناوری رسانه‌ای و به تبع آن آسیب دیدن در این جنگ رسانه‌ای محسوب می‌شود.


نمایش این گونه­ توان دفاعی جمهوری اسلامی و معرفی این چنینی سیستم موشکی ایران توسط شبکه تلویزیونی یک کشور دیگر، کم کاری مسئولان دستگاه رسانه‌ی ملی را نشان می دهد.

 

دانلود

معرفی نقاط قوت هر کشوری به شکل جذاب و مخاطب پسند برای عوام جامعه، یکی از عوامل قوام یافتن پایه‌های‌ هرحکومتی است؛ اگر مردم کشوری از نقاط قوت و مثبت کشورشان آگاه باشند به طور قطع غرور ملی و امید به آینده در درون آنان به جوش خواهد آمد؛ برای رسیدن به این مسئله و دمیدن در غرور ملی؛ خبر رسانی صحیح و دقیق با استفاده از ابزار آلات روز رسانه‌ای، کمک شایانی به پیش برد خواسته­‌های رسانه‌ای کشور می­‌کند.


رسانه­  ملی رسانه­  چینی


در این راستا معرفی این نقاط قوت توسط اخبار سه بعدی یکی از بهترین روش‌ها برای به تصویر کشیدن هیبت واقعی دستاورد های جمهوری اسلامی ایران می‌باشد، که جذابیت آن نیز به کمک آمده و مخاطبان بشتری را به خود جلب می‌کند

القای پیام غیر مستقیم و قدرت نمایی درقالب این نوع خبر رسانی با ایجاد جذابیت بصری به طور قطع بسیار اثرگذاری بیشتری در نسبت با سبک فعلی خبر رسانی دارد، از این حیث جمهوری اسلامی ایران و نهاد متولی این امر باید با بررسی این جذابیت های سرگرم کننده خبری و خلق اخبار واقعی‌تر برای مخاطب، خود را به سمت و سوی این دست تکنولوژی ها هدایت کرده و با لبیک گفتن به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران هر چه زودتر خود را در مسیر قدرتمند تر شدن رسانه‌ای سوق دهد تا به جای آنکه کشور های همسایه به توصیف تکنولوژی های نظامی ایران اسلامی بپردازند دستگاه­ های رسانه­ ای کشور خود نیز این موضوعات را تبیین کنند.

در مجموع باید پذیرفت برنامه­‌های تلویزیونی به طور قطع عام‌ترین و پرمخاطب‌ترین نوع فناوری رسانه‌ای و انتقال پیام در سراسر جهان هستند؛ بالاخص در جنگ رسانه‌ای دنیای امروز هر کشور که بتواند با توانمند کردن سیستم رسانه‌ای تلویزیون خود به انتقال بهتر پیام بپردازد به طور قطع هژمونی و هیمنه خود را به خوبی می‌تواند بگستراند و بلاخص در جمهوری اسلامی ایران نیز که در زیر آماج حملات رسانه‌ای قرار داد باید هر سریع تر اخبار داخلی کشور و دیگر شبکه های برون مرزی را به این سلاح مسلح کرده و با استفاده از فناوری‌های روز و ایجاد سرگرمی پیام خود را به خوبی به مخاطب القا کند.

غفلت در این امر قطعا موجب ضر و زیان خواهد شد چرا که بدون شک شبکه های ماهواره فارسی زبان که در عرصه خبری نیز فعالیت دارند وارد این عرصه شده و با جذابیت دو چندان خبری، مخاطبان بیشتری را جذب کرده و توانایی اغواگرانه خود را افزایش خواهند داد.

حال اگر دستگاه رسانه‌ای کشور و به‌ویژه سیمای جمهوری اسلامی ایران، با ورود سریع‌تر به این مسئله پیشدستی کند، به‌خوبی می‌توان در جنگ بین حق و باطل با ارشادگری به تبیین جذاب‌تر واقعیات پرداخته و یک گام به سمت و سوی اهداف خود نزدیک تر شد.

در این میان بهتر آن است که فضاسازی سه بعدی خبری هر چه سریع تر در شبکه‌های برون مرزی جمهوری اسلامی ایران، راه اندازی شده تا با تبیین صحیح قدرت داخلی کشور و اعتقادات جمهوری اسلامی در ارتباط با وقایع موجود در جهان، به هدایت و ارشاد افکار عمومی جهانیان پرداخته شود.

با این حال شب گذشته در بخش خبری بیست و سی برای اولین بار از این فناوری برای اطلاع رسانی در مورد سفر رئیس جمهور کشورمان به نیویورک و همچنین نمایش بخشی از دستاوردهای دفاعی استفاده شد که جای خوشحالی دارد و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد بهبود کیفی چنین گزارشهایی در صدا و سیما باشیم.

 

 




 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده : محمد رضا زینی
تاریخ : 11 / 7 / 1388
ساعت :



مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir









پایگاه جامع عاشورا